Φαντάζεστε να πάτε σε μιά βάφτιση για ενα αγοράκι και να είναι τα πάντα ροζ? μάλλον γελάτε με την ιδέα! Κι όμως....Κάθε γενιά και εποχή αντιλαμβάνεται διαφορετικά πολλά πραγματα και φυσικά τον καθορισμό των ρόλων τους στην κοινωνία.
Το θέαμα ενός δίχρονου αγοριού με μακριά ίσια μαλλιά ντυμένου με λευκό φόρεμα, στις μέρες μας θα προκαλούσε ποικίλα σχόλια, ως επί το πλείστον αποδοκιμαστικά. Τα ήθη όμως, στα τέλη του 19ου αιώνα, επέβαλαν αυτή την εμφάνιση για τα αγόρια μέχρι την ηλικία των 7 ετών.
Το βήμα προς την αντιστοίχηση των ρούχων με το φύλο δεν έγινε από την μια στιγμή στην άλλη. Το ροζ και το μπλε στα μωρουδιακά έκαναν την εμφάνισή τους μαζί με άλλα παστέλ χρώματα στα μέσα του 19ου αιώνα και πάλι όμως, δεν αντιστοιχίζονταν ανάλογα με το φύλο του μωρού. Αυτό έγινε λίγο πριν τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο και χρειάστηκε αρκετός χρόνος για να αφομοιωθούν από την λαϊκή κουλτούρα.
Σε εμπορικές δημοσιεύσεις περιοδικών του 1918, για παράδειγμα, γίνεται άμεση αντιστοίχηση χρώματος – φύλου, αλλά με έναν τρόπο πολύ διαφορετικό από τα συνηθισμένα. Τα δημοσιεύματα προβάλλουν το ροζ ως ένα χρώμα δυναμικό και πιο «αποφασιστικό» που ταιριάζει γάντι στα αγόρια. Ενώ, το μπλε που είναι πιο λεπτό και φίνο, προτείνεται για τα μικρά κορίτσια.
Επίσης, τα μικρά αγοράκια και κοριτσάκια ξεκίνησαν την ίδια περίοδο να ντύνονται στα πρότυπα των γονιών τους. Οι μαμάδες άφησαν τα φορεματάκια στα κορίτσια και κράτησαν τα παντελόνια για τα αγόρια.
Μόνο όταν η μόδα έγινε αναπόσπαστο στοιχείο της ζωής μας, επικράτησαν οι συνήθειες που έχουμε και σήμερα. Στη δεκαετία του 1940, με αφετηρία τους μεγάλους οίκους της Αμερικής, η καλαισθησία επιβάλλει το ροζ για τα κορίτσια και το μπλε για τα αγόρια.
Το κίνημα του φεμινισμού, στα μέσα της δεκαετίας του 1960, φέρνει και πάλι τα πάνω κάτω. Οι φεμινίστριες αποστρεφόμενες καθετί αμιγώς γυναικείο, υιοθέτησαν με πάθος το νέο ουδέτερο στυλ, που όμως, δεν είχε καμία σχέση με το ουδέτερο ντύσιμο του προηγούμενου αιώνα. Τα κορίτσια ντύνονται με ρούχα ανδρικά και οι συλλογές των μεγάλων οίκων μόδας της εποχής ήταν απαλλαγμένες από κάθε κοριτσίστικο στοιχείο. Φυσικά το ροζ δεν έχει θέση στην ντουλάπα των νέων δυναμικών γυναικών.
Οταν η επιστήμη κατάφερε σε μεγάλη κλίμακα να προσδιορίσει το φύλο του μωρού πριν την γέννησή του, η μάχη ανάμεσα στο ροζ και το μπλε ξαναζωντάνεψε. Οι εταιρείες βρεφικών ειδών έκαναν τις κατάλληλες κινήσεις μάρκετινγκ, με αποτέλεσμα τα ψώνια να είναι διαφορετικά για τα αγοράκια και τα κοριτσάκια. Ετσι, είδαν και τις πωλήσεις τους να εκτοξεύονται.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου